Volkswagen investuje 5,8 mld. USD do Rivianu a vytvárajú spoločné JV

Nemecký Volkswagen a americký Rivian uzatvárajú JV (Joint Venture), ktorú CEO nemeckého koncernu nazýva "Perfect match".

Test v kalifornii: prvý krok k spolupráci

V auguste 2024 sa tím inžinierov Volkswagenu (WV) vydal do kalifornského Palo Alta.Ich cieľom bolo otestovať upravené elektrické Audi, ktoré VW zaslal startupu Rivian na posúdenie jeho inovačného prístupu. Tento experiment bol dôkazom toho, čo Rivian dokáže v oblasti technologických riešení. Výsledky ohromili: Rivian dokázal integrovať technológiu, ktorá umožňovala aktualizácie všetkých kľúčových systémov vozidla jednoducho cez notebook. Tento pokrok startup dosiahol za menej ako tri mesiace. Michael Steiner, šéf výskumu a vývoja VW, vyjadril svoje nadšenie: „To, že sa im podarilo spustiť toto riešenie tak rýchlo, je úžasné.“

Volkswagen a Rivian: Spoločné ciele

VW, ako druhý najväčší svetový výrobca automobilov, sa už roky snaží vyvinúť digitálne prepojený elektromobil s podobnými možnosťami. Avšak takéto riešenie sa im dosiaľ nepodarilo dotiahnuť do konca. Rivian, naopak, zvládol zostrojiť funkčný prototyp v rekordnom čase. Táto skúška bola prvým krokom na ceste k významnému partnerstvu medzi oboma spoločnosťami, ktoré oznámili v júni 2024. VW mal za cieľ získať prístup k inovatívnym technológiám Rivianu. Americký startup naopak potreboval kapitál pre svoje ďalšie fungovanie.

 

Teraz, v polovici novembra 2024 VW oficiálne oznámil dohodu o investícii 5,8 miliardy dolárov do Rivianu, vrátane zakúpenia akcií a vytvorenia spoločného podniku (JV). Tento krok, ako uviedol generálny riaditeľ VW Oliver Blume, predstavuje „perfektnú zhodu“. VW získava prístup k pokročilému softvéru a on-board technológii, zatiaľ čo Rivian prijal potrebné financie na prekonanie finančných problémov.

Zmeny v automobilovom priemysle

Na pozadí tejto spolupráce stojí zásadná zmena v automobilovom priemysle. Tradičné automobilky, ktoré sa doteraz zameriavali na produkciu vozidiel so spaľovacím motorom, bojujú so zavádzaním digitálnych a plne elektrických technológií. Tieto výzvy stavajú VW a ďalšie veľké automobilky do nevýhodnej pozície v súboji s Teslou a rýchlo rastúcimi čínskymi výrobcami, ako sú BYD, NIO a Xpeng. Rivian, ako inovatívny startup, dokáže tieto technologické výzvy zvládať flexibilnejšie. Avšak chýbajú mu finančné zdroje a výrobné kapacity, ktoré by mu umožnili konkurovať etablovaným značkám.

 

Dôležitou súčasťou spoločného podniku bude technologický vývoj, ktorý má pomôcť VW dosiahnuť zlepšenie digitálneho prepojenia a softvérových funkcií v ich vozidlách. Automobilky dnes totiž čoraz viac smerujú k tomu, aby boli vozidlá schopné aktualizácií podobne ako smartfóny. To zahŕňa nielen inovácie v oblasti infotainmentu, ale aj v autonómnom riadení a iných kľúčových funkciách. 

Podľa poradia konzultačnej spoločnosti Gartner sa Rivian umiestnil medzi štyrmi najpokrokovejšími digitálnymi spoločnosťami v automobilovom sektore. Volkswagen obsadil až trináste miesto.

VW plánuje využiť spoločný podnik s Rivianom na zavedenie tejto novej technológie do všetkých svojich osobných vozidiel mimo Číny (Kde spolupracuje s čínskou automobilkou Xpeng). To predstavuje približne 5,7 milióna vozidiel ročne. Prvé modely s touto technológiou by sa mohli na trh dostať už v roku 2027.

Rivian tiež stojí pred významnou finančnou výzvou. Spoločnosť od svojho vstupu na burzu v roku 2021 preinvestovala už viac než 19 miliárd dolárov. Z toho veľkú časť smerovala do vývoja jedinečného softvéru pre svoje elektrické vozidlá.

Tento obrovský výdaj sa však startupu ešte nevrátil, pretože doteraz vyrába príliš málo vozidiel – tento rok je ich počet odhadovaný na menej ako 50 000. Pričom v treťom kvartáli tohto roku stratil startup 39 000 dolárov na každom predanom aute. Finančná injekcia od VW by tak mohla Rivianu výrazne pomôcť udržať sa na trhu.

Možné riziká

Spolupráca však prináša aj určité riziká pre obe strany. Rivian poskytuje VW technológiu, do ktorej investoval miliardy dolárov a ktorá predstavuje jeho kľúčovú konkurenčnú výhodu. VW na druhej strane bude vysoko závislé na spolupráci a know-how americkej firmy. Pre VW je však toto partnerstvo dôležitou súčasťou nového smerovania pod vedením Olivera Blumeho, ktorý sa snaží značku modernizovať a prispôsobiť sa rýchlo sa meniacemu trhu.

Zdroje: WSJ, Volkswagen, Rivian